خوشه های موضوعی (خوشه بندی) topic clusters چیست؟

خوشه بندی یا خوشه های موضوعی چیست؟ تاپیک کلاستر
5/5 - (1 امتیاز)

در این قسمت درباره یکی از مهمترین بخش های استراتژی تولید محتوا یعنی خوشه های موضوعی (تاپیک کلاستر – topic clusters) یا خوشه بندی محتوا صحبت می کنیم. تا انتها با وب داران همراه باشید.

خوشه بندی یا خوشه های موضوعی به انگلیسی topic clusters چیست؟

یک خوشه موضوعی (دسته یا دسته بندی موضوعی) چند محتوای مختلف را شامل می شود، که بر اساس یک موضوع مشترک و موضوعات فرعی مرتبط گروه بندی می شوند. به صورت کلی تمامی این محتوا ها به طور جامعی یک موضوع خاص را پوشش قرار می دهند. که برای بازدید کنندگانی که آن موضوع را جستجو می کنند راضی کننده است و پاسخ کاملی را به آن ها می دهند.
چنانچه رتبه بندی و ترافیکی را که انتظارش را داشتید ندارید و با هر ترفندی در حال بهینه سازی صفحات هستید.
کلمات کلیدی با رقابت کمتر را هدف شماست! ولی هیچ چیز درست کار نمی کند.
مانند یک ماشین است که در شن گیر کرده، چرخ ها می چرخند ولی حرکتی ندارید.
اگر صرفا محتوای واحدی منتشر کرده اید اکنون زمان آن فرا رسیده که به موضوعات خوشه ای توجه کنید.
در طبق ادعای استراتژیست های محتوا خوشه های موضوعی یک مورد بسیار مهم در بهبود سئو و رتبه بندی سایت محسوب می شود.
در ابتدا منظورمان را از خوشه های موضوعی بیان می کنیم و در حالی که ادامه می دهیم به تفاوت میان خوشه محتوا و خوشه موضوعی می پردازیم.
و در ادامه برای مقایسه مثال هایی از خوشه بندی محتوا و همچنین خوشه بندی موضوعی خواهیم زد.
فهرست مطالب
  1. خوشه موضوعی چیست؟
  2. مثال هایی از تاپیک کلاستر یا خوشه بندی موضوعی
  3. خوشه محتوا یا کانتنت کلاستر چیست؟
  4. خوشه محتوا از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟
  5. مثال هایی از خوشه بندی محتوا
  6. مقایسه خوشه بندی موضوعی با خوشه محتوا
  7. چرا خوشه موضوعی مهم است؟
  8. تاثیر تاپیک کلاستر یا خوشه بندی موضوعی بر سئو سایت
  9. شروع کار با خوشه های موضوعی (topic clusters)

خوشه موضوعی یا topic cluster چیست؟

خوشه های موضوعی یک موضوع واحد را پوشش می دهند و موضوعات مرتبط به بک موضوع را بررسی می کنند.

برای انجام این کار نیاز دارید که موضوعات بسیاری را ایجاد کنید، که از نظر معنایی با موضوع اصلی خوشه مرتبط هستند.

مثال خوشه موضوعی

این ها نشان دهنده کلیه موضوعات ممکن پیرامون یک موضوع واحد هستند.

اسن موارد را به عنوان مجموعه موضوعی خودتان در نظر بگیرید.

ما در وب داران این قسمت را با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، متغیرها و همچنین سوالاتی که پیرامون این کلمات مطرح می شوند ایجاد می کنیم.

برای انجام این کار آرمان گرا یا کمال گرا نباشید فقط بهترین را انجام دهید، و تا میتوانید موضوعات را پوشش دهید و شکاف های موضوعی را پر کنید.

برای درک این مطلب ما لیستی را انتخاب می کنیم و روی مواردی تمرکز می کنیم که برای شما مهم است. و اطلاعاتی درباره عملکرد جستجو، معیارهای شخصی‌سازی و سایر اطلاعات را به شما ارائه می‌کنیم.

به عنوان مثال خوشه موضوعی (تاپیک کلاستر) “بازاریابی محتوا” با داشتن 875 نتیجه می تواند پوشش بسیار گسترده ای از موضوعات را ایجاد کند. که در واقع همه این موضوعات مرتبط با بازاریابی محتوا هستند و در یک یا چند صفحه از سایت مطرح می شوند.

از میان این 875 نتیجه به ترتیب

  • 15 درصد از نتایج در 3 موقعیت برتر هستند
  • 42 درصد در 10 نفر اول قرار دارند
  • 65 درصد جزو 20 نفر برتر هستند

توجه داشته باشید چیزی که در این 875 نتیجه مهم است تعداد موضوعاتی است که پیرامون موضوع بازایابی محتوا است. نه نتایج مربوط به آن ها.

مثال های خوشه موضوعی (تاپیک کلاستر)

بیایید نگاهی به چند مثال خوشه موضوعی دیگر بیندازیم – هر کدام از یک وب سایت متفاوت استفاده می کنند.

در این مثال، برای خوشه موضوعی «تجربه محصول»، می‌توانیم ببینیم که سایت پوشش بسیار کمتری دارد. Pendo تنها 66 موضوع را پوشش می دهد که از نظر معنایی با موضوع “تجربه محصول” در کل سایت خود مرتبط است.

در این مورد:

1% از نتایج در 3 موقعیت برتر قرار دارند
10 درصد جزو 10 نفر اول هستند
35 درصد در بین 20 نفر برتر قرار دارند
Pendo مقدار مناسبی از موضوع مرجع ایجاد کرده است که حول موضوع تجربه مشتری ایجاد شده است. با این حال، دشواری شخصی برای بسیاری از نتایج نشان می دهد که آنها با پیشرفت قابل توجهی در گسترش این خوشه روبرو هستند.

در اینجا یک مثال خوشه موضوعی دیگر است، این بار برای موضوع “خدمات اشتراک گذاری”.

این سایت پوشش بیشتری نسبت به مثال قبلی دارد. اما مهمتر از آن، اینکه عملکرد بهتری دارد:

3 درصد از نتایج در 3 موقعیت برتر هستند
26 درصد در 10 نفر برتر قرار دارند
44 درصد در بین 20 نفر برتر قرار دارند

خوشه محتوا چیست؟

قبل از اینکه خوشه های موضوعی و خوشه‌های محتوا را با هم مقایسه کنیم، اجازه دهید یک دقیقه برای ارائه تعریفی از خوشه محتوا وقت بگذاریم. وقتی مردم در مورد خوشه‌های محتوا صحبت می‌کنند، به معنای واقعی کلمه در مورد گروه‌هایی از صفحات با محوریت یک موضوع خاص صحبت می‌کنند.

یک خوشه محتوا از سه جزء تشکیل شده است:

  1. صفحه ستونی در مورد یک موضوع اصلی. این صفحه باید طیف وسیعی از اهداف کاربر را پوشش دهد. این به خوانندگان ارزش کافی می دهد تا آنها را وادار به کلیک بر روی محتوای بعدی مناسب کند.
  2. .«خوشه ای» یا صفحات پشتیبانی که موضوعات مرتبط را با عمق بیشتری پوشش می دهند. یک صفحه خوشه ای تمایل دارد تمرکز کمتری روی یک هدف خاص کاربر داشته باشد. این رویکرد فقط «پیدا کردن یک کلمه کلیدی دم بلند و نوشتن در مورد آن» نیست. این در مورد عمیق شدن در یک موضوع خاص است.
  3. پیوند داخلی بین تمام صفحات پیوندها از صفحات خوشه به صفحات ستون سیگنالی به موتورهای جستجو هستند که صفحه ستون مهمترین در گروه است. پیوندهایی از یک ستون معتبر به محتوای خوشه‌ای اعتبار را به بقیه خوشه منتقل می‌کنند. هر پیوند همچنین باید یک متن لنگر توصیفی مناسب داشته باشد. این توضیحات به موتورهای جستجو کمک می کند تا بهتر بفهمند که چه چیزی در پشت هر پیوند وجود دارد.

مثال های خوشه محتوا

در اینجا نمونه ای از یک خوشه محتوا برای موضوع “بازاریابی محتوا” آورده شده است. از همان سایت (موسسه بازاریابی محتوا) به عنوان مثال خوشه موضوعی استفاده می کند که قبلاً دیدیم.

این مثال با بازبینی دستی صفحه اصلی برای بازاریابی محتوا و ترسیم تمام پیوندهای داخلی در بخش محتوای آن صفحه ایجاد شد. هر یک از صفحات پشتیبانی با عنوان صفحه خود مشخص می شود.

توجه داشته باشید که تنها سطح اول خوشه نشان داده شده است. نقشه برداری از سطح بعدی کاملاً دیوانه کننده خواهد بود. هر صفحه ای که روی نقشه می بینید حدود 15 پیوند داخلی دارد که نمایش نتیجه را بسیار سخت می کند.

این نمونه بعدی از یک خوشه محتوا برای عبارت “تجربه محصول” است که از همان سایتی استفاده می کند که در مثال خوشه موضوعی استفاده کردیم. در این مورد، ما سطوح بعدی را فقط برای بخش کوچکی از خوشه ترسیم کرده‌ایم.

خوشه محتوا در مقابل خوشه موضوعی (تاپیک کلاستر)

برخی از مردم می گویند که هیچ تفاوتی وجود ندارد. آن افراد اشتباه خواهند کرد. یک خوشه محتوا بر اساس صفحه است، در حالی که یک خوشه موضوعی بر اساس موضوع است. این تفاوت دیدگاه است، دیدگاهی که به بینش های منحصر به فردی منجر می شود.

به طور طبیعی، وقتی به ایجاد یک خوشه فکر می کنید، در صفحاتی فکر می کنید. به عنوان مثال، یک خوشه محتوا در اطراف بازاریابی محتوا، ممکن است به صفحاتی نیاز داشته باشد که شامل موارد زیر باشد:

  • بهترین روش ها و نکات استراتژی بازاریابی محتوا
  • تکنیک ها و ابزارهایی برای جذب محتوا
  • توزیع محتوا: به حداکثر رساندن دسترسی و تعامل

از دیدگاه معماری سایت، لازم است بدانید چه صفحاتی دارید و چگونه به هم متصل شده اند. اما این رویکرد صفحه برای درک اینکه یک سایت تا چه حد یک موضوع خاص را پوشش می دهد خیلی مفید نخواهد بود.

چرا خوشه های موضوعی هم هستند؟

به نظر وب داران، اتخاذ رویکرد مبحث اول بهترین راه است. زیرا اگر می خواهید هر نوع ارزیابی انجام دهید باید بدانید:

چه موضوعاتی در سطح سایت پوشش داده می شود؟
چه صفحاتی این موضوعات را پوشش می دهند؟
عملکرد آن صفحات در جستجوی آن موضوعات داده شده چگونه است؟
چه میزان مرجعیت موضوعی در مورد آن موضوعات خاص دارید؟
بهبود پوشش شما از آن موضوعات چقدر دشوار خواهد بود؟

تنها راه برای درک عملکرد یک خوشه محتوا، تجزیه و تحلیل آن به عنوان یک خوشه موضوعی است.

تاثیر خوشه بندی موضوعات در سئو

خوشه های موضوعی که به درستی پیاده سازی شوند، از دو طریق می توانند تأثیر قابل توجهی بر نتایج SEO داشته باشند. اول، افزایش اعتبار سایت و رتبه بندی کلی صفحه که به سایت هایی اعطا می شود که به طور جامع موضوعات انتخابی خود را پوشش می دهند.

اگرچه ما فقط حدس می زنیم، اما منطقی است. هدف اعلام شده گوگل ارائه نتایج مرتبطی است که با هدف جستجو مطابقت دارند – استفاده از خوشه های موضوعی برای پوشش کامل یک موضوع، شانس دستیابی به رتبه بالا را به نفع شما می کند.

اما در واقع، این حدس و گمان نیست. حداقل، پیوند داخلی به توزیع PageRank کمک می کند و در نتیجه عملکرد SERP صفحات را بهبود می بخشد که در غیر این صورت ممکن است به خوبی انجام نشود.

بیایید نگاهی دیگر به ذکر مثال خوشه محتوا در گذشته بیندازیم که واقعاً یک خوشه نبود. این فقط یک صفحه بود که به هیچ صفحه دیگری در دامنه پیوند نداشت. در اینجا یک تجزیه و تحلیل ترافیک وجود دارد – چند سال گذشته با این صفحه مهربان نبوده است. دلیل دیگری برای توجه به پیوند داخلی مناسب است.

بدون شک، تلاش‌های سئوی درون صفحه اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کنند. این خبر خوبی هم برای شما و هم برای مخاطبانتان است! در واقع، تمرکز بر بهبود تجربه کاربر به طور گسترده به عنوان یک استراتژی ضروری سئو شناخته شده است.

خوشه های موضوعی صرف نظر از اندازه سایت شما مفید هستند. اگر می‌خواهید سایتتان رشد کند، همین امروز استفاده از دسته‌های موضوعی را شروع کنید. به خاطر داشته باشید که تأثیر سازماندهی محتوا با میزان محتوای سایت افزایش می یابد. در تئوری، محتوای بیشتر به معنای پوشش احتمالی بیشتر یک موضوع است. این فرض را بر این می گذارد که هر پست در واقع محتوایی عمیق است.

ایجاد خوشه های موضوعی کار دشواری نیست. پوشش تمام اهداف احتمالی کاربر که به کسب و کار شما مرتبط است، بدون شک کار زیادی است، اما اجرای بر اساس چارچوبی که در بالا توضیح دادیم بالاتر از استعدادهای یک بازاریاب محتوای مصمم نیست.

شروع کار با خوشه های موضوعی

خوشه های موضوعی زمانی می توانند قدرتمند باشند که به درستی اجرا شوند. از کوچک شروع کنید و روی تولید محتوای با کیفیت تمرکز کنید. محتوای موجود خود را سازماندهی کنید و به دنبال صفحات بالقوه ستون باشید. آن‌ها را در صورت لزوم بهبود دهید و همه آن‌ها را به هم مرتبط کنید.

سپس به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های انتشارات منظم خود، به سمت ایجاد دسته‌های موضوعی بروید. به زودی، یک مرکز محتوا با محتوای سازمان یافته و با کیفیت بالا خواهید داشت که یافتن محتوای شما را برای کاربران و موتورهای جستجو آسان می کند.

شما برای آموزش حرفه ای سئو و یادگیری بیشتر می توانید هم اکنون با وب داران در تماس باشید.

سیاوش رستمی

سیاوش رستمی موسس، نویسنده و سئو کار وب داران می باشد. بیشتر از 10 سال در زمینه سئو و طراحی سایت مشغول به کار است. و عاشقانه حرفه اش را دوست دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *