راهنمای کامل برای ایجاد فروشگاه اینترنتی گام‌به‌گام از ابتدا تا انتشار

5/5 - (1 امتیاز)

در دنیای مدرن، ساخت سایت فروشگاهی یکی از ملزومات هر کسب‌و‌کاری محسوب می‌شود. حتی مشاغلی که در دنیای فیزیکی فعالیت ندارند، سعی می‌کنند تا با ساخت سایت فروشگاهی در جهان مجازی مشتریان فراوانی را با هزینه کم‌تری جلب کنند.

اگر قصد دارید فروشگاه خود را بسازید، ما در این راهنما به شما کمک می‌کنیم تا با طی مراحلی، گام‌به‌گام ساخت سایت فروشگاهی خود را پیش ببرید. به خاطر داشته باشید که انتخاب یک فروشگاه ساز خوب، رمز موفقیت در این مسیر پر پیچ‌و‌خم است.

ایجاد فروشگاه اینترنتی

مرحله 1: جایگاه و مخاطب هدف خود را تعریف کنید.

قبل از پرداختن به جنبه‌های فنی ساخت سایت فروشگاهی و همچنین، انتخاب فروشگاه ساز، لازم است که جایگاه و مخاطب هدف خود را معین کنید. برای این کار، محصولات یا خدماتی را که می‌خواهید ارائه دهید مشخص کرده و نیازها و ترجیحات مشتریان بالقوه خود را درک کنید.

سپس در بازار هدف به تحقیق بپردازید تا متوجه شوید آیا به میزان کافی تقاضا برای محصول و خدماتی که قرار است ارائه دهید وجود دارد یا خیر. این مرحله پایه تصمیمات شما را در کل فرآیند طراحی سایت فروشگاهی هدایت می‌کند.

پس از این‌که محصول و خدمات متناسب با بازار و گروه هدف خود را پیدا کردید، می‌توانید به سراغ مرحله دوم بروید.

مرحله 2: انتخاب فروشگاه ساز مناسب

انتخاب فروشگاه ساز مناسب یک تصمیم مهم است که بر عملکرد، مقیاس‌پذیری و موفقیت کلی فروشگاه آنلاین شما تأثیر می‌گذارد. فروشگاه ساز به پلتفرم‌هایی گفته می‌شود که به‌طور تخصصی برای طراحی یک فروشگاه آماده شده‌اند. شما با کمک یک فروشگاه ساز می‌توانید در مدت کوتاهی فروشگاه مورد نظر خود را با امکاناتی که مد نظر دارید، بسازید.

عواملی مانند سهولت استفاده، گزینه‌های پرداخت، مقیاس‌پذیری و ادغام را هنگام انتخاب فروشگاه ساز در نظر بگیرید. شاپفا یکی از فروشگاه‌های برتری است که می‌توانید برای ساخت یک فروشگاه خوب با قیمت مقرون‌به‌صرفه و امکانات زیاد از آن استفاده کنید.

مرحله 3: طراحی وب سایت کاربر.پسند

یک وب سایت بصری جذاب و کاربرپسند برای جذب و حفظ مشتریان ضروری است. اگر یک فروشگاه ساز خوب را انتخاب کنید، این مرحله را می‌توانید به مسئولین فروشگاه ساز بسپارید، با این حال برخی از گزینه‌ها مانند قالب و برخی از امکانات را باید خودتان مشخص کنید.

ممکن است طیف انتخاب‌ها و امکانات سایت فروشگاهی، بر قیمت نهایی ساخت سایت فروشگاهی تاثیر بگذارد. با این حال حتما باید امکانات مورد نظر خود را پیاده‌سازی کنید تا هنگام اجرا، دچار مشکل نشوید.

اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما واکنش‌گرا است، به این معنی که با دستگاه‌ها و اندازه‌های مختلف صفحه نمایش، سازگار است.

ناوبری باید بدون مشکل باشد و صفحات محصول باید اطلاعات دقیق و تصاویر با کیفیت بالا را ارائه دهند.

تجربه کاربری نقش مهمی در جلب مشتری دارد، به‌همین دلیل باید تمام عواملی که یک تجربه کاربری خوب را رقم می‌زند در ساخت سایت فروشگاهی در نظر بگیرید.

امکانات سایت فروشگاهی

مرحله 4: انتخاب نام دامنه و میزبانی

انتخاب یک دامنه با نام به‌یاد ماندنی و مرتبط، یک جنبه حیاتی برای حضور آنلاین موفق شما است. نامی را انتخاب کنید که با برند شما هم‌سو باشد و به‌راحتی به خاطر سپرده شود. هنگامی که نام دامنه را مشخص کردید، یک ارائه‌دهنده هاست قابل اعتماد را انتخاب کنید تا مطمئن شوید که وب سایت شما در دسترس و پاسخ‌گو باقی می‌ماند. هنگام انتخاب یک سرویس میزبانی، عواملی مانند سرعت سرور، زمان آپدیت و پشتیبانی مشتری را در نظر بگیرید.

گاهی فروشگاه ساز، گزینه‌های میزبانی را نیز ارائه می‌دهد. قبل از انتخاب فروشگاه ساز، در مورد گزینه‌های میزبانی پیشرو و کیفیت آن‌ها تحقیق کنید تا مجبور نشوید پس از ساخت سایت فروشگاهی از یک هاست نامرغوب استفاده کنید.

مرحله 5: لیست محصولات و موجودی را تنظیم کنید.

لیست دقیق محصولات و خدماتی را که قرار است ارائه دهید مشخص کنید. محصولات خود را در دسته‌بندی‌های مشخص سازماندهی کنید و تصاویر با کیفیت بالا، توضیحات دقیق و اطلاعات قیمت را در آن قرار دهید.

علاوه‌بر این، یک سیستم مدیریت موجودی کارآمد را برای ردیابی موجودی، به‌روزرسانی در‌دسترس‌بودن محصول و… پیاده‌سازی کنید.

ممکن است برای پیاده‌سازی این سیستم‌، نیاز به امکانات خاصی در سایت داشته باشید که توسط فروشگاه ساز ایجاد می‌شود. پس با توجه به این‌که شما به چنین سیستم‌هایی نیاز خواهید داشت، درباره انتخاب فروشگاه ساز خود تصمیم گرفته و از قبل و درباره امکانات مورد نظر با مسئولین آن صحبت کنید.

مرحله 6: یک سیستم پرداخت امن را پیاده‌سازی کنید

ایجاد اعتماد برای مشتریان در دنیای خرید آنلاین بسیار مهم است. یک سیستم پرداخت امن که از انواع روش‌های پرداخت، از جمله کارت‌های بانکی، کیف پول دیجیتال و سایر گزینه‌های محبوب پشتیبانی می‌کند را در نظر بگیرید. همچنین، لازم است درگاه پرداخت قابل اعتمادی را انتخاب کنید که اطلاعات حساس را برای محافظت از داده‌های مشتری رمزگذاری می‌کند.

از آن‌جا که برای درگاه پرداخت و ثبت آن لازم است از قبل ثبت نام کنید، می‌توانید این فرآیند را هم‌زمان با ساخت سایت فروشگاهی در پیش گرفته تا کارهای اداری را هم‌زمان با اتمام ساخت به پایان برسانید.

مرحله 7: بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO)

به‌منظور هدایت ترافیک ارگانیک به فروشگاه آنلاین خود، برای بهینه‌سازی وب سایت خود برای موتورهای جست‌و‌جو یا همان سئو زمان بگذارید. بخشی از سئوی سایت مربوط به سئوی داخلی است که توسط فروشگاه ساز پیاده می‌شود. اما بخش عمده آن به مطالبی که در سایت خود قرار می‌دهید، وابسته است. حتما در فاصله‌های زمانی مشخصی مقالات کاربردی را آپلود کنید و در نگارش آن‌ها کلمات کلیدی و سایر قوانین سئو را به‌کار ببندید. همچنین، صفحات دیگر سایت را از نظر مطالب غنی کنید تا مشتریان برای کسب اطلاعات به آن‌ها مراجعه کنند.

مرحله 8: وب سایت خود را تست و بهینه کنید

قبل از راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود برای عموم، آزمایش‌های کاملی برای شناسایی و رفع مشکلات احتمالی انجام دهید. عملکرد وب سایت خود را در دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف آزمایش کنید تا از تجربه کاربری ثابت و بدون خطا اطمینان حاصل کنید.

پیوندهای خراب، صفحات کند بارگذاری‌شده و هر مشکل دیگری که ممکن است مانع تجربه کاربر شود را بررسی کنید و مشکلات را حل نمایید.

ساخت سایت فروشگاهی

مرحله 9: راه اندازی و تبلیغ

هنگامی که مراحل قبلی را کامل کردید، وقت آن است که فروشگاه آنلاین خود را برای عموم راه‌اندازی کنید. در این مرحله بهبود مستمر سایت و تبلیغات، نقش مهمی در جلب مشتری دارد. لازم است به‌طور مستمر سئوی سایت را بهبود بخشیده و گام‌به‌گام سایت خود را بهبود بخشید.

احتمالا با مطالعه مقاله بالا متوجه شده‌اید که ساخت سایت فروشگاهی کارامد، بیش از هر چیزی نیاز به یک فروشگاه ساز خوب دارد. اگر فروشگاه سازی که انتخاب می‌کنید خوب باشد، بسیار از مشکلات در زمینه سئو، امکانات سایت، سیستم پرداخت و حتی جلب ارگانیک مشتری برطرف می‌شود. پس اگر برای ساخت سایت فروشگاهی تصمیم گرفته‌اید، بر روی یک فروشگاه خوب سرمایه گذاری کنید.

سیاوش رستمی

سیاوش رستمی موسس، نویسنده و سئو کار وب داران می باشد. بیشتر از 10 سال در زمینه سئو و طراحی سایت مشغول به کار است. و عاشقانه حرفه اش را دوست دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *